ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κωδικός μαθήματος
OPT82
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Η
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 3
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Επιλογής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Ελληνική

 

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι (στην Αγγλική)
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών με την ανάπτυξη της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας ως ένα εναλλακτικό αναπτυξιακό παράδειγμα.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να περιγράφουν, αναλύουν και ερμηνεύουν:

το περιεχόμενο και τους στόχους της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας

δεδομένα και βιβλιογραφία για να αναλύσουν τον τρόπο, λόγο και τις επιπτώσεις από την εμφάνιση του παραδείγματος αυτού

τις πραγματικές συνθήκες εμφάνισης του παραδείγματος αυτού και όλες τις πτυχές του στη βάση αυτών των συνθηκών

τεκμηριωμένες προτάσεις σχετικά με τα ζητήματα / προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίζει μια κοινωνική επιχείρηση

τις διάφορες μορφές επιχειρήσεων και οργανισμών που μπορούν να αναπτυχθούν κάτω από αυτό το πλαίσιο

τη λήψη αποφάσεων από τις επιχειρήσεις αυτού του τύπου, τις ιδιαιτερότητες στη λειτουργία, τους σκοπούς, τη χρηματοδότηση και τα αποτελέσματά τους

τις ιδιαιτερότητες στη μορφή τους που συνδέονται με το είδος και το μέγεθος του κράτους και της αγοράς σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο

διεθνή δεδομένα και πληροφορίες σχετικά με αυτού του τύπου τους οργανισμούς

Έτσι, ο φοιτητής θα κατανοεί το περιεχόμενο των σύγχρονων εξελίξεων στον τομέα των κοινωνικών επιχειρήσεων διεθνώς και θα μπορεί να διαμορφώνει και να εκφράζει άποψη για θέματα που αφορούν στην επιλογή και σχεδιασμό της κατάλληλης προσέγγισης βάσει της οποίας θα αναλύσει πραγματικά παραδείγματα του φαινομένου αυτού.

Οι γνώσεις, επιστημονικές ικανότητες και δεξιότητες που θα αποκτήσει ο φοιτητής με αυτό το μάθημα μπορούν να αξιοποιηθούν σε επόμενο κύκλο σπουδών στο ίδιο ή σε συναφή επιστημονικά πεδία.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Αυτόνομη και / ή ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, και ηθικής υπευθυνότητας

Άσκηση κριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Εισαγωγή: Κοινωνική οικονομία και κοινωνικό κεφάλαιο, η Κοινωνική Οικονομία ως «Ο Τρίτος Τομέας» Διαλέξεις μαθήματος και Ενδεικτική Βιβλιογραφία (Κυριακίδου και Σαλαβού, κεφ. 1.1-1.2, Brooks κ.ά. κεφ. 1) eclass
Κοινωνική Επιχειρηματικότητα και Κοινωνικές Επιχειρήσεις (Ο ρόλος της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, Τα χαρακτηριστικά του κοινωνικού κεφαλαίου) Διαλέξεις μαθήματος και Ενδεικτική Βιβλιογραφία (Κυριακίδου και Σαλαβού, κεφ. 1.3, Brooks κ.ά. κεφ. 2-4) eclass
Στρατηγικές Ανάπτυξης στην Κοινωνική Επιχειρηματικότητα (Προσεγγίσεις Ανάπτυξης στην Κοινωνική Επιχειρηματικότητα, Εμπόδια και Λύσεις για την Ανάπτυξη των Κοινωνικών Επιχειρήσεων) Διαλέξεις μαθήματος και Ενδεικτική Βιβλιογραφία (Κυριακίδου και Σαλαβού, κεφ. 3, Brooks κ.ά. κεφ. 7-9) eclass
Στρατηγικές Ανάπτυξης στην Κοινωνική Επιχειρηματικότητα (Η Μέτρηση του Κοινωνικού Αντίκτυπου, Εργαλεία Μέτρησης της Κοινωνικής Αξίας) Διαλέξεις μαθήματος και Ενδεικτική Βιβλιογραφία (Κυριακίδου και Σαλαβού, κεφ. 3, Brooks κ.ά. κεφ. 5) eclass
Παραδείγματα Έρευνας του Κοινωνικού Κεφαλαίου σε Επιχειρήσεις στο Διεθνές Περιβάλλον (Ο Kurt Holle στο Περού, Η Cybele Amado de Oliveira στη Βραζιλία, Ο Frederick K.W. Day, στην Αμερική, Η Bedriye Hülya, στην Τουρκία) Διαλέξεις μαθήματος και Ενδεικτική Βιβλιογραφία (Κυριακίδου και Σαλαβού, κεφ. 4) eclass
Παραδείγματα Έρευνας του Κοινωνικού Κεφαλαίου σε Επιχειρήσεις στο Διεθνές Περιβάλλον (Ο Jonathan Hursh, στην Κίνα, Ο Mads Kjaer στη Δανία, Ο Mois Cherem Arana στο Μεξικό, Ο Gopi Gopalakrishnan στην Ινδία, Ο Jim Ayala στις Φιλιππίνες, H εταιρεία Mobile School στο Βέλγιο, Η εταιρεία Trashy Bags στη Γκάνα) Διαλέξεις μαθήματος και Ενδεικτική Βιβλιογραφία (Κυριακίδου και Σαλαβού, κεφ. 4) eclass
Παραδείγματα Έρευνας του Κοινωνικού Κεφαλαίου σε Επιχειρήσεις στο Διεθνές Περιβάλλον (Η εταιρεία TROSA στην Αμερική, Η εταιρεία International Network of Street Papers (INSP) στο Ηνωμένο Βασίλειο, Η εταιρεία sole Rebels στην Αιθιοπία, Η εταιρεία City of a Thousand Welcomes στην Ιρλανδία, Η εταιρεία CoderDojo στην Ιρλανδία) Διαλέξεις μαθήματος και Ενδεικτική Βιβλιογραφία (Κυριακίδου και Σαλαβού, κεφ. 4) eclass
Κοινωνικό κεφάλαιο στην Ελλάδα (υπάρχουσα γνώση για το κοινωνικό κεφάλαιο στην Ελλάδα, Κοινωνικές επιχειρήσεις και ΜΚΟ, π.χ. «The Tipping Point») Διαλέξεις μαθήματος και Ενδεικτική Βιβλιογραφία (Κυριακίδου και Σαλαβού, κεφ. 5) eclass
Παραδείγματα Έρευνας του Κοινωνικού Κεφαλαίου σε Επιχειρήσεις στην Ελλάδα (Μπορούμε!, αέλια, σχεδία) Διαλέξεις μαθήματος και Ενδεικτική Βιβλιογραφία (Κυριακίδου και Σαλαβού, κεφ. 5) eclass
Παραδείγματα Έρευνας του Κοινωνικού Κεφαλαίου σε Επιχειρήσεις στην Ελλάδα (Εταιρεία Μύρτιλλο – Το καφέ των εκλεκτών ψυχών, Impact Hub Athens) Διαλέξεις μαθήματος και Ενδεικτική Βιβλιογραφία (Κυριακίδου και Σαλαβού, κεφ. 5) eclass
Συνεταιρισμοί στην Ελλάδα (Θεσμικό πλαίσιο Συνεταιριστικών δράσεων στην Ελλάδα και η λειτουργία τους) Διαλέξεις μαθήματος και Ινστιτούτο Συνεταιριστικών Ερευνών και Μελετών eclass
ΚΑλΟ στην Ελλάδα (Θεσμικό πλαίσιο κοινωνικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα και η λειτουργία τους) Διαλέξεις μαθήματος eclass
Ανακεφαλαίωση    
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
1η - 13η – Ενεργός συμμετοχή στο μάθημα 10%
11η - 12η - Προφορική παρουσίαση και εξέταση γραπτής εργασίας 30%
Γραπτή εργασία 60%
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ. Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΝΑΙ

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Συγγραφή & παρουσίαση εργασίας 61
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας 50
Σύνολο 150 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

.

To μάθημα αξιολογείται με βάση την εκπόνηση και παρουσίαση μιας ατομικής εργασίας. Η παρουσίαση της εργασίας αφορά στο 30% του τελικού βαθμού (Βαθμός προφορικής εξέτασης) και το κείμενο της γραπτής εργασίας στο 70% του βαθμού (Γραπτή εργασία).

Οι φοιτητές αξιολογούνται με βάση την

Ενεργό συμμετοχή τους στις διαλέξεις / εργαστήρια και σε όλες τις δραστηριότητες που αφορούν στη διδασκαλία του μαθήματος,

κατανόηση βασικών εννοιών, κριτική σκέψη και ανάλυση,

ανάλυση ενδεικτικών παραδειγμάτων,

ικανότητα να χρησιμοποιούν το αναλυτικό υπόβαθρο και τις γνώσεις του μαθήματος για την κατανόηση και ανάλυση σύγχρονων ζητημάτων – προκλήσεων στον τομέα αυτό

Τα κριτήρια αυτά καθώς και όλες οι πληροφορίες για το μάθημα αναρτώνται σε αναλυτικό διάγραμμα μελέτης στην ιστοσελίδα του μαθήματος.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Brooks, A.C., Χασσίδ, Ι., Φαφαλίου, Ειρ. (2010), Κοινωνική Επιχειρηματικότητα. Μια Σύγχρονη Προσέγγιση στη Δημιουργία Κοινωνικού Κεφαλαίου, Αθήνα, Εκδόσεις Έλλην, Γ. Παρίκος και Σία Ε.Ε.

Ινστιτούτο Συνεταιριστικών Ερευνών και Μελετών (2004), Συνεταιριστική Ιδέα και Επιχειρηματικότητα στο Πλαίσιο της Ε.Ε., Ινστιτούτο Συνεταιριστικών Ερευνών και Μελετών, Έκδοση: 1η έκδ./2004.

Κυριακίδου, Ο. και Σαλαβού, Ε. (2014), Κοινωνική Επιχειρηματικότητα, Έκδοση: 1/2014, ROSILI ΕΜΠΟΡΙΚΗ - ΕΚΔΟΤΙΚΗ Μ.ΕΠΕ.

Σαρρή Κ. και Τριχοπούλου, Α. (2017), Επιχειρηματικότητα και Κοινωνική Οικονομία, Έκδοση 1η/2017, Εκδότης: ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε.